SOLARNO ZATAMNJENJE

Plan za spas Zemlje: prskanje kemikalija iz aviona

Objava:4.12.2018. 20:28
Plan za spas Zemlje: prskanje kemikalija iz aviona

Zemlja se sve više zagrijava, a čovječanstvo ne čini ni blizu dovoljno kako bi zaustavilo taj proces. Zbog toga je dio znanstvenika sklon dramatičnim intervencijama u atmosferu kako bi ohladili planet, piše NBC.

Novo istraživanje sugerira da bi projekt hlađenja atmosfere bio ne samo izvediv nego i dovoljno jeftin da ga može izvesti jedna država koja se čvrsto odlučila na taj korak. Radi se o projektu hlađenja koji ne bi preokrenuo proces klimatskih promjena, ali bi zagrijavanje planeta bilo značajno usporen, prenosi Index.hr.

Upravo takvu akciju sugeriraju zaključci nedavno objavljenog znanstvenog rada u časopisu Environmental Research Letters, čiji autori su znanstvenici s uglednih američkih sveučilišta Harvard i Yale. Radi se o najdetaljnijoj i najnovijoj studiji "stratosferske injekcije aerosola" (metode poznatije kao "solarno zatamnjenje"). Ideja je da bi se prskanjem kemikalija u atmosferu postigao efekt reflektiranja Sunčeve topline natrag u svemir, čime bi se imitirali globalni efekti zahlađenja do kojih dolazi nakon velikih vulkanskih erupcija.

Naime, znanstvenici su zaključili da bi čovječanstvo moglo, koristeći tu metodu, srezati godišnji doprinos naše vrste emisiji stakleničkih plinova za upola manju cijenu od one koju države i veliki gradovi troše na autoceste, podzemnu željeznicu i ostale infrastrukturne projekte.

Tako se predviđa da bi se tehnologija za "solarno zatamnjenje" mogla razviti po cijeni od 3,5 milijardi dolara u narednih 15 godina. Većina novca bila bi potrošena na izgradnju aviona s dovoljno velikim spremnicima aerosola koji bi se ispuštao u stratosferu na visini koja je otprilike dvostruko viša od uobičajene visine na kojoj leti Boeing 747. Kad tehnologija bude spremna, navode znanstvenici, projekt bi svake godine koštao oko 2,25 milijardi dolara (pod pretpostavkom da bi se provodio sljedećih 15 godina).

Usporedbe radi, proračun Odjela za promet savezne države Massachusetts u 2017. iznosio je 1,8 milijardi dolara. Država Teksas potrošit će oko milijardu dolara na zamjenu jednog jedinog mosta u gradu Corpus Christi. Proračun za popravke sustava njujorške podzemne željeznice redovito premašuje iznos od 10 milijardi dolara. Belgija svake godine potroši četiri milijarde dolara na vojsku.

Drugim riječima, geoinženjering atmosfere s ciljem usporavanja klimatskih promjena bio bi dovoljno jeftin da ga u djelo može sprovesti i neka manja, odlučna zemlja, da ne spominjemo globalne supersile poput SAD-a ili Kine.

Iako se ideja prskanja kemikalija iz aviona naizgled čini suludom, znanstvenici koji su pročitali spomenuti znanstveni rad kažu da se radi o metodama koje su "solidne", a zaključci rada nisu nimalo iznenađujući.

"Meni se rad činio razumnim i metodičnim", rekla je za NBC Kate Rick, profesorica na Sveučilištu u San Diegu koja istražuje klimatske promjene i politike koje se bave tim fenomenom.

"Mislim da se definitivno radi o značajnom doprinosu u smislu da potvrđuje ideju da bi stratosferski geoinženjering bilo puno jeftinije rješenje od smanjenja emisija, a dobili bismo isti temperaturni efekt", rekla je Rick.

S njom se slaže i Ken Caldeira, znanstvenik s Carnegie Instituta za znanost.

"Nemam razloga sumnjati u zaključke ovog rada, čine mi se vrlo razumni", ustvrdio je Caldeira.