MOGLA SE VIDJETI DVOGLEDOM

Najsnažnija eksplozija u svemiru nakon Velikog praska

Objava:31.7.2017. 13:03
Najsnažnija eksplozija u svemiru nakon Velikog praska

Eksplozija gama-zraka fascinirala je znanstvenike još otkako su prvi put otkrivene 60-ih godina prošlog stoljeća. Gama-eksplozije su među najsnažnijim i najeksplozivnim događajima u svemiru. Vrlo kratko traju, od nekoliko milisekundi do oko jedne minute, pa je astronomima bilo teško uhvatiti upravo taj trenutak i detaljno vidjeti što se tu zapravo događa.

Do eksplozije (Supernova) dolazi kada masivna zvijezda potroši svoje nuklearno gorivo, pri čemu jezgra postaje nestabilna, pa kolabira pod uticajem sile vlastite gravitacije i pretvori se u neutronsku zvijezdu (pulsar) ili kolabira u crnu rupu. Tijekom tog procesa oslobađa se dovoljno energije da supernova svojim sjajem zasjeni ostatak galaksije, a diljem svemira "ispljune" plinove brzinom svjetlosti.

Ovaj put imali su sreće – eksplozija gama-zraka prvi je put uhvaćena do najsitnijih detalja. Ogromne eksplozije u tih nekoliko sekundi oslobađaju toliko energije kao Sunce u cijelom svom životnom vijeku od 10 milijardi godina.

Prema timu znanstvenika koji je snimio eksploziju, bila je toliko jaka da se "mogla vidjeti dvogledom" unatoč tome što se to dogodilo 10 milijardi svjetlosnih godina od Zemlje.